Dziecko nie może być zdolne do pojęcia znaczenia śmierci

Ten sposób myślenia, niezbędny do pojęcia śmierci, wymaga samoświadomości, logicznych operacji myślowych, poczucia czasu. Dziecko nie może być zdolne do pojęcia znaczenia śmierci. Pomiędzy trzecim a piątym rokiem życia dzieci widzą śmierć jako stan przejściowy, śmierć jest pojmowana jako sen, podróż. Pomiędzy 5 a 9 rokiem życia śmierć jest dostrzegana jest jako specyficzna postać. W ostatnim okresie dzieciństwa, dopiero po 9 roku życia dzieci mogą pojąć, że śmierć zabiera wszystkich. Nie ma jednak wątpliwości, że proces ten jest modyfikowany przez kulturę jak i osobowość dziecka jego doświadczenia życiowe. Dziecko, jak i dorośli, jest członkiem pewnej kultury, której zasady wchłania od pierwszych lat życia. Specyficzne sposoby pojmowania śmierci u dzieci są również modyfikowane przez sposób wychowania. Dorośli, aby oszczędzić dziecku bólu po stracie kogoś bliskiego w specyficzny sposób przedstawiają śmierć i to modyfikuje postawy dziecka do niej. Dziecko może słyszeć: „Dziadek śpi spokojnie”, „Twój pies jest teraz w bardzo pięknym raju”. Dzieci mogą traktować śmierć jako coś pięknego i odwracalnego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *